Website van de Henk & Wilma Rinkens

2011-6 Changmai in de regentijd

Na een vliegensvlugge vlucht met Air Berlin van 10,5 uren en geen enkele wachttijd op het vliegveld zijn we na een taxiritje weer in ons vertrouwde ‘Baan Thai House’ aangekomen waar we hartelijk werden ontvangen.
We hebben deze keer een huisje aan het water genomen, met nog meer privacy en rust om 3 dagen te wennen aan het drukkende Thaise klimaat.
We hebben in Ayutthaya ook onze fietsen een beurt laten geven bij een kleine fietsenmaker.

En zoals verwacht begon dit gelijk met regen en een temperatuur boven de 34 graden, dus met een warme douche zoals men bij het programma ‘Radar’ zou zeggen.

Zoals jullie misschien is opgevallen is onze website gecrashed en heb ik een link naar deze blog gemaakt.
Dit werkt misschien nog gemakkelijker, maar we moeten eerst even leren hoe dit gaat.
Zodoende gun ons wat rust voor deze studie en het schieten van foto’s.
Maar een ding is zeker, wij zijn alweer aan het genieten.
Het meisje met de banaan en ei roti stond nog op dezelfde plaats.

Contact met thuis blijven we behouden door de webcam, waar we nauwlettend het broeden van de eend in onze tuin in de gaten houden.
Indien jullie contact met ons willen opnemen of SMS’en kan dat via ons Thais mobiel nummer: +66 823368756

Met de slaaptrein naar Chiang Mai in het noorden van Thailand.
Door een mankement aan de trein heeft deze meer dan anderhalf uur stapvoets moeten rijden om over de enige berg te komen.

Zodoende pas om 10 uur in het hotel waar we toch nog een ontbijt kregen.
Chiang Mai wemelt van de toeristen en zodoende worden we ook veel aangesproken door de vele Thais die een centje aan ons willen verdienen.
De oude stadmuur, vele tempels en het stadspark vormen de toeristische attracties en omdat ons hotel nabij de night market ligt, zijn er tegen de avond in de straten honderden kraampjes met alles denkbare en met wemelt het zo van de gogo bars waar nog andere attracties aangeboden worden.
Kortom, Chiang Mai, is de stad met voor ieder wat wils.

De 2de dag in Chiang Mai hebben we de stad te voet doorkruist.
Het vele lopen door de stad was voor mijn in Ayutthaya gekochte sandalen al funest.
Van een schoen viel de lap er bijna vanaf.
En als klap op de vuurpijl viel mijn nieuw gekochte fotocamera (met GPS functie…) van een bank toen ik met deze een foto van ons beide wou maken.
Door een flinke deuk bij de lens weigerde deze alle verdere commando’s, dus dat wordt iets voor de reisverzekering als we weer thuis zijn.
Na een gratis barbecue maaltijd van het hotel zorgde een flinke plensbui ervoor dat we onze hotelkamers opgezocht hebben.
De wekker op 5 uur, zodat we vroeg op de fiets kunnen starten voor onze eerste fietstrip, gelijk goed startend met een berg etappe…

Fietsdag 1:
Van Chiang Mai naar Khuntan was het maar 50km met als finale een klim van enkele kilometers.
Boven op de berg lag het Khuntan Viewpoint Resort bestaande uit diverse bungalows, waarbij wij de enige gasten waren.
Van buiten mooie bungalows, van binnen was alles eigenlijk alles versleten of kapot.

Eten kon men op 3 km afstand waar een kleine markt was, tenminste dat zei men ons aan een kraampje waar we soep gegeten hebben.

Zeiknat kwamen we in onze bungalow aan, terwijl we nog niks gegeten hadden.
Later op de dag nadat de regenbui voorbij nogmaals een poging om om bij de eetkraampjes te komen.
Dat lukte, maar hierna heeft het pijpenstelen geregend en hebben we maar gewacht totdat alles voorbij was.

Heerlijk geslapen, alleen vol met muggenbulten.

Fietsdag 2:
Gelijk na de start een flinke klim van 10km, waarna het alleen maar bergaf ging naar Lampang waar we na 54km arriveerden.

In Lampang gekozen voor het Lampang Wiengtong Hotel.
Een prima keus ondanks het feit dat we eigenlijk een ander hotel wilden nemen.
Lampang is een mooie stad die in een dal ligt t.o.v. de omgeving met als kenmerk de vele versierde paardenkoetsen.

Fietsdag 3:
Vanuit Lampang naar Den Chai, een rit van 89km.
Dit is de meest verschrikkelijke fietstocht geworden.
Met elk een halve liter water en terend op het ontbijt, hebben we meerdere bergen moeten bedwingen met een temperatuur van 34 graden en een luchtvochtigheid van 100%.

Meerdere stortbuien en het idee dat we alleen maar aan het klimmen waren hebben deze 89 km als 250 laten overkomen.

Met een gemiddelde van nul komma niks en geen kracht meer in de benen hebben we ons naar ons einddoel in Den Chai geworsteld.
Hier was maar 1 guest-house ( Saensuk Hotel ) echter we waren niet kieskeurig.
Een koude douche (de boiler was defect) en menige liters water, cola en vruchtensap hebben ons weer mens laten voelen. (samen met het soepje en de eierkoeken met banaan)

Fietsdag 4:
Na een ontbijt van 2 potjes yoghurt zijn we om 6 uur gestart voor een ritje van 55km naar Uttaradit (Welk hotel? Siharatch Hotel of Sunee Boutique Hotel???).
Men slechts 1 hoge berg en wat op en neer was dit eigenlijk een makkie.
Door die hoge berg kregen we wel een mooi uitzicht over dit ruwe gebied dat vrijwel alleen uit groen bestaat, oftewel oerwoud links en rechts van de weg.

We waren zodoende al om 10 uur in het hotel.

Fietsdag 5:
Van Utteradit naar Sawan Khalok was een rit over vlakke wegen en omdat we op B-wegen reden, ook met weinig verkeer.
Dus zowel links als rechts van de weg genieten van het groene landschap met vooral rijstvelden met hier en daar boeren met gifspuiten.

Het werd een trip van uiteindelijk 65km, omdat we in Sawan Khalok een keuze moesten maken tussen 3 hotels en wat heen en weer hebben gereden.
Twee vielen al gelijk af toen we de hotelbalie zagen.
Het derde hotel, het Sang Sin hotel was een eenvoudig hotel met kamers met airco of met ventilator.
Alle kamers met airco waren echter bezet en zodoende werd het een kamer met ventilator voor 220 Baht, dus nog geen 5 Euro.

De goedkoopste kamer uit onze fietsvakanties.
De rest van de dag door de stad gelopen en heerlijk gegeten in het hotel-restaurant.

Fietsdag 6:
Van Sawan Khalok naar Sukhothai, een rit van 50km.
Alhoewel de afstand niet ver was, is deze wel erg ver gebleken.
Reden hiervoor was dat ik (Henk) na 20km buikpijn kreeg, die steeds erger werd. Op een gegeven moment brak mij het koude zweet uit, en ben ik langs de weg op een bank gaan liggen.
De laatste 10 km duurden wel oneindig en we hebben zodoende het eerste beste hotel genomen.
Na een half uurtje op bed voelde ik mij weer prima en zijn we met een ‘taxi’ naar het historical park gereden op zo’n 13 km ten westen van de stad.

Fietsdag 7:
Van Sukhothai naar Phitsanulok, een zeer grote stad op een afstand van 60km.
Hier hebben we een spiksplinternieuw en luxe hotel gekozen, het Ayara Grand Palace Hotel.
Na wat onderhandeling over de prijs hebben we een super kamer in dit hotel gekregen, met alle comfort… platte TV, regendouche en zeer moderne inrichting.
Deze stad heeft heel wat te bieden en zodoende blijven we hier 2 dagen…
Tijdens deze twee dagen het tempelcomplex midden in de stad bezocht, een echte toeristische attractie, alhoewel geen toeristen te vinden waren. (op ons na natuurlijk)

Verder kunnen we iedereen die in Phitsanulok komt, dit hotel adviseren.
Gewoonweg 1ste klasse en super lekker eten.
Aangezien wij 2 van de weinige gasten waren, kregen we zeer veel aandacht van het personeel en de manager.

Fietsdag 8:
Van Phitsanulok naar Phichit, een rit van 65 km naar het Ok Nakorn Hotel.
Voor 350 Baht het beste wat in de stad te vinden was.
Deze stad heeft als highlight het Bueng Sifai, een zeer mooi park met de krokodil als logo.
Hier was namelijk vroeger een moeras met zoetwater krokodillen.
Men kan er gratis aquariums en krokodillen bezichtigen.

Verder heeft deze stad alles te bieden wat men anders alleen in de grotere steden zou vinden, zoals een groot warenhuis met de bekende winkels en eetgelegenheden zoals de KFC.
Deze stad is niet groot, in een uurtje loop je van het ene uiteinde naar het andere uiteinde van de stad, iets dat we ook gedaan hebben.

Fietsdag 9:
Van Phichit naar Bang Mun nak.
In Bang Mun nak, een dorpje dat op een afstand van 65km van Phichit lag en precies tussen de volgende bestemming, namelijk Nakhon Sawan lag, hebben we een guesthouse gevonden.
Dit was tevens de enige overnachtingsmogelijkheid in Bang Mun Nak.
Op het eerste gezicht geen spectaculaire bezienswaardigheden, maar na een uurtje door dit dorp te hebben gewandeld, kwamen we een zeer mooie en kleurrijke Chinese tempel tegen, waarvan elke foto een prachtig plaatje opleverde.

In een restaurant hebben we nog heerlijk a la carte gegeten, een zeer pittige groene curry, met drinken erbij voor nog geen € 2,50 voor 2 personen…

Fietsdag 10:
65 km van Bang Mun Nak naar de stad Nakhon Sawan.
Het Grand Visanu Plaza hotel / (Sawan Nakhon hotel) hadden we al daags van tevoren geboekt via Agoda voor 600 Baht en daar aangekomen werden we ontvangen door iemand die de manager leek en die ons een gratis upgrade aanbood naar een luxery Room.
Echter eerst van ons foto’s wou maken.
Nakhon Sawan heeft een meer in het midden van de stad met daaromheen een park.
Een plaats waar de Thaise bevolking tegen de avond gaat wandelen of sport gaat bedrijven.
Dat willen we natuurlijk graag meemaken.

Fietsdag 11:
Van Nakhon Sawan naar Chai Nat en ons kilometertellertje gaf hierna 68km aan.
We bereikten ons einddoel, het Chai Nat Resort rond 11 uur en hier vonden we een soort vakantiepark met mooie houten huisjes.
Bij onze aankomst leken wij de enige gasten, maar op het einde van de dag waren vele huisjes bezet door Thaise gasten.
Ondanks het feit dat de plaats Chai nat nauwelijks op de landkaart te zien is, was in Chai Nat genoeg te zien.
In deze plaats vonden we het grootste vogelpark van Azië (zo stond het althans geschreven) op slechts 3 km van dit vakantiepark.

Voor 100 Baht entree per persoon kreeg men niet alleen een groot aantal vogels te zien in het grootste overkoepelde park maar tevens een gigantisch aantal aquariums met alle vissen die in de Chao Praya rivier voorkomen.
Jammer dat men een groot gedeelte van het park nog aan het (ver)bouwen was en hierdoor een gedeelte afgesloten voor publiek.

Naast het vogelpark was een spiksplinternieuw Planetarium, maar dit hebben we gezien de donkere wolken boven ons en de afstand tot ons huisje, niet bezocht.

Fietsdag 12:
Om 6 uur in de ochtend had men speciaal voor ons ontbijt klaargemaakt (normaal zou dat pas om 7 uur zijn), omdat we vroeg op de fiets wilden zitten.
Een weinig spectaculaire route van 54km naar Sing Buri, naar het Chaisaeng Palace hotel, een bekend hotel omdat we dat ook op onze vorige fietsvakantie bezocht hebben.

8 km voordat we het hotel bereikten, hoorden we een flinke knak in mijn achterwiel… 3 spaken hadden het begeven.
Dat kon niet aan mijn gewicht liggen, want ik was al 3kg afgevallen.
We hebben toch kunnen doorfietsen tot aan het hotel en werden gelijk begroet door een jongen van het hotelpersoneel die ons nog herkende van de vorige keer.
Na een verkwikkende douche heeft deze ons op zijn rose ‘Hello Kitty’ minifietsje naar een rijwielzaak geloodst.

Hij bleef hierna bij ons tot de reparatie klaar was, waarbij we gelijk ook alle buitenbanden hebben laten vernieuwen omdat al flink versleten en tevens poreus waren.
Voor totaal 1600 Baht, ofwel 35 Euro waren onze fietsen weer gereed voor de komende vakanties.
De tussenstanden: Wilma 3 platte banden
Henk 4 kapotte spaken.

Fietsdag 13: de laatste fietsdag…
Ondanks dat we nog 74km op het programma hadden staan naar onze thuishaven in Ayutthaya (tenminste voor de fietsen) bleek dit een peulenschilletje.
Een beetje wind in de rug, een flink bewolkte hemel een temperatuur van slechts 30 graden en een parcours zo vlak als een biljartlaken waren de ideale fietscondities
Het ontbijt van 6:30 hadden we voorbij laten gaan omdat we al om 5:45 op de fiets zaten.
Echter dit onderweg gecompenseerd met ham/kaas tostis, yoghurt en fruitsapjes van de 7-Eleven en een langs de weg gekochte watermeloen.
Om 10:30 bereikten wij weer het Baan Thai House.
We hadden bij een garage waar men auto’s poetste gevraagd of men onze fietsen wou afspuiten.
Deze werden grondig afgespoten, gepoetst en gedroogd.

Toen we vroegen wat we moesten betalen, wilde men dit niet betaald hebben…. wederom echte Thaise vriendelijkheid.
Nadat onze fietsen gepoetst waren, hebben we ze ingevet en onder zeil geplaatst voor de volgende fietsvakantie.

Eindstand op onze kilometerteller; 875km.
De laatste 2 dagen hebben wij het Saladaeng Colonnade hotel geboekt in Bangkok en deze zullen dus weinig spectaculair worden en alleen bestaan uit shoppen….

Met ook nog een bezoek aan Seaworld.